Hva gjør du den dagen en av dine største kunder ringer og sier at de ikke lenger kan kjøpe dine tjenester. Fordi du ikke kan dokumentere hvordan virksomheten din arbeider med bærekraft!.
Eller du oppdaget at kravene for å gi tilbud til offentlige virksomheter er at du har et etablert system for miljøledelse. Dette er allerede et krav i offentlige innkjøp i 2024!
Dette er allerede hverdagen for mange virksomheter. Men hva kan du gjøre? Hva er det egentlig som kreves? Og hvem kan hjelpe deg?
- - -
Vi spør Nils Tore Skogland, som har arbeidet med bærekraft helt siden 90-tallet, hva som er hans beste råd til virksomheter som opplever en slik situasjon:
Det første man bør gjøre er å forankre dette i ledelsen i virksomheten, sier Nils Tore.
- Bærekraft må ha fokus fra toppledelsen om man virkelig skal få til endring på en effektiv og målrettet måte.
- Neste steg er å peke ut en ansvarlig for bærekraftarbeidene, og det må være en person som har litt “pondus” i organisasjonen, sier Nils Tore. Og det er helt avgjørende at denne personen også har mandat og myndighet til å iverksette prosesser og endringer.
- Før man gjør tiltak, er det helt avgjørende å få overblikk over situasjonen. Hvilke krav stiller leverandører, myndigheter og omgivelser. Hvilke bærekraftautorisasjoner er vanlig i bransjen, hva gjør konkurrentene.
På dette stadiet kommer Mutual ofte inn og hjelper i bærekraftarbeidene. Med vår prosess for ekte bærekraft gir vi virksomheten en svært rask og treffsikker oversikt over “status” og hjelper til med å utvikle og planlegge tiltak. Ofte er det en akutt situasjon for virksomheten, og det er viktig å komme raskt opp på et minimumsnivå.
- Videre er det avgjørende å gjøre smarte og effektive tiltak for å bedre virksomhetens bærekraftleveranse, sier Nils Tore.
- Noen tiltak kan være enkle, men gi betydelig effekt, mens andre krever mer for å få til. Vår erfaring er likevel at mange kan ta store skritt på kort tid, oppsummerer Nils Tore.
Etter den første “dugnaden” er over, er det avgjørende for virksomheten at man fortsetter arbeidene, slik at man ikke på ny havner i en kritisk situasjon.
- Det er avgjørende å gjøre bærekraft til en del av virksomhetens overordnede strategi, sier Truls Petter Bergh, som er partner og leder for forretningsutvikling i Mutual.
- Og virkelig suksess og konkurransefortrinn fremfor andre får man når virksomheten har utviklet nye og ekte bærekraftige konsepter og tjenester som andre ikke har, avslutter Bergh.